Het NIP heeft op vrijdag 22 februari tijdens de hoorzitting van de Adviescommissie Pakketbeheer van CVZ over het conceptadvies CVZ over ggz-pakket zijn zorgen geuit.

De grootste zorg van het NIP is dat herschikking van het ggz-pakket tijdige, juiste, en doelmatige zorg mogelijk in de weg komt te staan. De realiteit is immers dat financiële inrichting effect heeft op de inrichting en uitvoering van zorg.

De zes punten van zorg die het NIP heeft ingebracht kunt u hier nalezen.

 

De onderstaande tekst is de inbreng van het NIP in de hoorzitting van de Adviescommissie

Pakketbeheer van CVZ 22 februari 2013 over het conceptadvies CVZ over GGZ pakket

Inleiding

Ook het NIP wil de commissie danken voor de gelegenheid om in deze hoorzitting de zorgen

van onze leden naar voren te brengen. In onze brief hebben we al uitgebreid onze reactie

gegeven op het voorliggende conceptadvies. Net als uit de vele andere reacties van de

collegapartijen spreekt daar vooral onze zorg uit, dat herschikking van het pakket GGZ

tijdige, juiste, en doelmatige zorg mogelijk in de weg komt te staan. De realiteit is immers dat

financiële inrichting effect heeft op de inrichting en uitvoering van zorg.

Leden van het NIP zijn psychologen werkzaam over de volle breedte van de gezondheidzorg,

zowel eerstelijns1

 als specialistische zorg; zowel voor jeugd als voor ouderen en zowel binnen

ziekenhuizen, in GGZ instellingen en daarbuiten.

Het Nip wil in deze hoorzitting voor 6 aspecten aandacht vragen:

1. Gezamenlijke inzet voor goede, efficiënte GGZ

2

De opdracht aan het CvZ is gericht op kostenbeheersing. Ook het NIP ziet haar

verantwoordelijkheid in het streven naar goede, efficiënte GGZ. Samen met collegapartijen is

het NIP binnen het Bestuurlijk Akkoord GGZ met een uitvoeringsagenda bezig de ggz zo in te

richten dat de kwaliteit van zorg toeneemt en toekomstige groei van kosten voor de GGZ

beheerst kan worden. We roepen het CVZ dan ook op de minister te adviseren één ding

tegelijkertijd te doen. We vragen het CVZ haar advies in lijn te brengen met de uitkomsten en

op basis van de resultaten van het Bestuurlijk Akkoord. En eventueel aanvullend,

daaropvolgend met pakketmaatregelen te komen. Deze trajecten kunnen niet los van elkaar

worden gezien.

2. Aandacht voor jeugd- en ouderen-ggz

In het concept-advies wordt onvoldoende stil gestaan bij ggz-zorg voor jeugd en ouderen. De

gevolgen van het advies voor deze groepen zijn onvoldoende uitgewerkt en verdienen aparte

aandacht, zoals ook het NVO, daar waar het gaat om jeugdGGZ, naar voren brengt.

Specifieke aandacht moet daarbij uitgaan naar het goed omgaan met co-morbiditeit. Het is

dan niet de vraag of somatisch of GGZ. Wat ons betreft gaat het om integrale zorg, waarbij

het systeem van de cliënt (ouders/mantelzorgers) meegenomen worden.

.3. De juiste norm voor toewijzen van zorg

Momenteel gaat het advies uit van de DSM als norm voor noodzakelijke geneeskundige ggz.

De DSM is mogelijk het best beschikbare, maar is niet gemaakt als norm en is daarmee niet

Deze voetnoten zijn tijdens de hoorzitting toegevoegd aan de eerdere tekst in aanvulling/als reactie op wat

eerdere sprekers inbrachten:

1

 In de eerstelijn is er naast huisartsenzorg ook sprake van eerstelijns GGZ

2

 Net als een aantal sprekers voor mij inbrachten: het vraagstuk voor beheersbaarheid van GGZ en kwaliteit van

zorg ligt ook op andere tafels, waaronder het bestuurlijk akkoord zo geschikt om norm te dienen. Dit is een gezamenlijke vaststelling. Het NIP roept het CvZ

en de collega veldpartijen op naar iets aanvullends te zoeken. Onze leden doen daarbij de

suggestie de International Classification of Functioning, Disability and Health, (ICF) te

gebruiken. Deze classificatie gaat uit van problemen in het functioneren, naar activiteiten en

naar participatie. Het NIP wil dit, samen met CVZ en stakeholders, nader onderzoeken.

Zolang DSM als norm wordt gevolgd, pleiten wij voor hanteren van de gehele classificatie, en

niet gedeeltelijk, zoals nu het geval is.

4. Pakket volgt professionele standaard

Het CVZ roept het veld op haar professionele standaarden in richtlijnen aan te geven. NIP

onderschrijft het belang van dit uitgangspunt. Het benoemen van dit uitgangspunt ontbreekt

momenteel aan dit conceptadvies. Als NIP doen we beschikbare psychologische richtlijnen

aan u toe komen.3

 Het pakket volgt wat ons betreft de professionele standaard.

5: Goede onderbouwing van advies

Net als de hoogleraren in hun gezamenlijke reactie aangaven, maakt het NIP zich zorgen over

de onderbouwing van de voorgestelde keuzes op drie punten Dit betreft als eerste de

onderbouwing met betrekking tot de meerwaarde van deze herschikking ten opzichte van

mogelijk andere scenario’s, ten tweede de onderbouwing over de kosten-baten van de

voorstellen. Denk daarbij bv aan geïndiceerde preventie. En ten derde ontbreekt een prognose

over hoe de toekomstige vraag eruit ziet.

6: Inzicht in de uitvoeringsconsequenties

Aan het advies ontbreekt inzicht in de uitvoeringsconsequenties van de voorstellen. Wanneer

zorg voor stoornissen niet meer vanuit dit pakket wordt vergoed, maar vanuit een ander

pakket. Zijn de beoogde alternatieve pakketten die in de herschikking betrokken zijn,

voldoende ingericht om deze te ontvangen? De realiteit is dat er bij ggz-instellingen

momenteel circa 25.000 dementerenden in behandeling zijn. Wat gebeurt er met hen als dit

advies wordt uitgevoerd? Het NIP pleit voor het niet wegdoen van de oude schoenen voordat

er nieuwe, passende zijn.

 

Dank voor uw aandacht

 

 

 

 

 

3

 Daarnaast is het zo dat op de uitvoeringsagenda van het Bestuurlijk akkoord GGZ gewerkt wordt aan een

samenwerkingsverband voor het planmatig uitwerken van multidiscoplinaire richtlijnen. Daarvoor is momenteel

door de NVvP, LPGGZ en NIP een stichting in oprichting.

 

 

| OVERZICHT|